SHUNT Redaktioneel 5/6
april 2000
Ingeborg Houwen
More Cunt in Shunt
Openbare Postbehandeling
Een SHUNT bezoeker mailde mij vanochtend op mijn hotmail-account vanaf
een gratis terminal te Amsterdam. Hij wil Chinese masturbatieballetjes
met een ingebouwde web-cam plaatsen in de vagina van een vrouw om zo 24
uur per dag een hedendaagse bijdrage te kunnen leveren aan de nieuwe economie
in SHUNT. De vrouw kan hij zelf leveren, maar voor alle overige tools
vraagt hij ondersteuning van SHUNT. In prachtig proletisch proza motiveerde
deze SHUNT bezoeker zijn e-voorstel. Het maakte duidelijk waarom het er
voor dit menselijk subject op dit moment financieel niet inzit een dergelijke
onderneming zelf op te zetten. Vanwege de symboliek van deze casus, die
iedereen zal moeten aanspreken met bijvoorbeeld een lopende subsidieaanvraag
bij het Fonds voor de Kunst, volgt nu openbaar het antwoord. U zult dan
tevens onbewust ervaren hoe snel SHUNT institutionaliseert. In weer een
latere toekomst zullen dergelijke e-voorstellen trouwens onbeantwoord
blijven, tenzij er zich een gratis e-secretaresse aandient bij Studio
het Roefje.
Beste margman@netend.org
Uw plan is uniek en betekent een uitdaging, zowel in technologisch
opzicht als in alle relevante lagen van de publieke content sfeer. SHUNT
kan op haar vingers uittellen hoeveel extra bezoekers de uniek geplaatste
webcam zal genereren en hoeveel van die mensen vervolgens in contact zullen
treden met de polydiscipliniare kunstwerken in SHUNT. Toch moet SHUNT
U teleurstellen. E-voorstellen dienen standaard op het SHUNT e-mail account
te worden ingediend en behandeling kost f 600,- per uur. Nog aan het eind
van de vorige eeuw lagen de omstandigheden anders. Ikzelf bijvooorbeeld
werd in 1995 tussen de universitaire schoolbanken weggeplukt door cultuurdragers
die geboren waren zonder verbeelding, en ik heb hen lessen moeten geven
in het heraldische denken, dat overeenkomt met het Westerse scheppingsverhaal.
Win win win. Vraagt U maar eens op het Arbeidsburo naar een omnipresente
baan. Wanneer men U uitlacht haalt U de cursusfolder van Mediamatic uit
de mouw van Uw jas, wanneer U die heeft. Hardop leest U voor wat de cursus
U aanbiedt: Gedrag Ontwerpen op het Internet. Misschien dat de Sociale
Dienst U verder kan helpen met Uw keizerlijke toekomst. Komt U daarna
terug. U heeft het talent om te overleven, Meneer Margman, maar het zal
zich allemaal in Uw eigen hoofd moeten afspelen, tenzij U de webcamera
in de vagina van uw vrouw in een geschreven verhaal uitwerkt. Letters
kosten nog steeds niets op het Internet. En publicatie is 100 % gegarandeerd.
Laat mij voorspellen dat U iemand bent voor wie eens een Ereboog te
California zal worden opgericht, misschien wel uitgevoerd door het Architectonische
Fonds van de Katholieke Kerk. Men zal een historische hymne prevelen die
vertelt hoe U verdween in het Administratieve Gat van de Nieuwe Hollandse
Oeconomische Gemeenschap, wellicht tussen een punt en hoofdletter binnen
de leugenachtige letters van Chazia Mourali in het al even weerzinwekkende
tijd schrift Het Volkskrant Magazine. "Wij hebben geen spiegelbeeld
en geen gemeenschappelijke vijand nodig", kopt de column van Super
Chazia in de eerste week van april in het jaar 2000. Het stukje levert
een vals-sentimentele terugblik op, naar een inactief geworden netwerk
uit het begin van de negentiger jaren; een creatieve club waar Chazia
als uitzonderlijk Hollands "anti-parelkettingmeisje" haar culturele
loopbaan mocht beginnen. Live Magazine heette dat idee en het was opgezet
door studenten taalfilosofie met wereldse aspiraties, die kansloos dreigden
te worden gemaakt tijdens het Twaalfjarige Regeer Akkoord van het Christen
Democratisch Appel. Chazia en haar vrienden presenteerden hun (unaniem
aan het Zelf en de wereld gespiegelde) materiaal - van spetterende diashows
over de Irak Oorlog tot aan discussieruimtes over het Erotiseren van de
Publieke Ruimte - gratis in het nadien gepolitiseerde culturele centrum
De Balie in Amsterdam. De wegen tussen hen zijn gescheiden, maar wel constateert
Chazia tijdens een reunie (als een echte parelkettingtrut) dat iedereen
van Live Magazine goed terrecht is gekomen. De studenten taalfilosofie
hebbben allemaal een (internationale) loopbaan weten op te bouwen in politiek,
georganiseerde media en andere geeikte categorieen. Talent? Geboortejaar?
Waarom scheidden wij eigenlijk, vraagt Chazia, door onze onderlinge individuele
verschillen, ons werk, tijdgebrek? En waarom, voegt SHUNT er in een adem
aan toe, waarom zijn wij zo succesvol geworden na Live Magazine? Speciaal
voor U, Meneer Margman, haal ik het steekje uit Chazia's herinnering op.
Na het overlijden van Live Magazine zetten de Balie haar mediacratische
koers professioneel voort in Press Now; een aktivistisch concept dat zich
boog over onafhankelijke mediamakers in voormalig Joegoslavie, dit direkt
nadat de oorlog daar uitbrak. Een nieuwe vorm van solidariteit, die achteraf
bediscussieerd kan worden maar destijds politiek enorm aansloeg.
Biljoenen aan subsidies werden binnengehaald uit Brussel; maatpakken moesten
worden aangeschaft om de Ministeries mee te krijgen; Chris Keuleman (voorheen
de eigenaar van een winkel in poezie) werd directeur van de Balie; Willem
Houwen verdween in het Europese en is nu Media Coordinator in Pristina,
waar hij communisten moet bekeren tot het informatietijdperk, ten bate
van de economie in Japan. "Ik geloof dat ik eindelijk heb gekregen
waarnaar ik verlangde," mijmert Chazia gelukkig, "Zijn wie ik
ben en toch ergens bijhoren. Ik neurie een deuntje."
(foto scan)
Ga maar naar mijn nieuwe SHUNT column, meneer Margman, in deze nieuwe
SHUNT. Speciaal voor U ontwierp ik de to-taal. Eet maar het deconstructivistische
taaltraject van de Onbekende Junk om de hoek. Ik ben U Meneer Margman.
Zoals alleen zigeuners het kennen.
April 2000, Ingeborg Houwen.
|
SHUNT
Redactioneel 5/6
april 2000
Joke Menssink
Waarom niet
Ik zette net een paar boeken terug in de boekenkast,
ze kwamen op hun kop te staan en ik dacht "waarom niet....."
Eigenlijk ben ik met mijn gedachten bij de copy voor een nieuw redactioneel
voor SHUNT geschreven door 'collega SHUNT eigenaar' en vriend Ingeborg
Houwen. Ik weet niet wat ik moet zeggen op een redactioneel die ik meteen
uitlas en waardoor ik wederom terecht kwam in wisselende gevoelens, softy
gedachten, mijn wel of niet bestaande illusies etc.
In korte tijdsherinnering hiervoor had ik een aantal collegiaal bedoelde
clashes met Ingeborg, met voor mij zeer persoonlijke emotionele reacties.
Ieder op haar wijze brachten wij onze verschillen in denken aan elkaar
naar voren. Ingeborg met haar schrijvende woorden en ik met emotionele
'pratende' woorden.
Deze nieuwe redactioneel doet bij mij de passieve
deur dicht, ook al ben ik geen schrijver, het wordt nu tijd om ook te
grijpen naar het geschreven woord.
Waarom niet.... in zijn dubbele betekenis en
zonder te vervallen in mijn softy jargon.
én met het gemak dat ik reageer OP.... het kader is reeds afgebakend.
Ik vind dat het Redactioneel van Ingeborg (die wij willen gaan gebruiken
om ook bij de papieren pers aandacht voor SHUNT op te roepen) te eenzijdig
is gericht op het geweldig jongleren van tekstgebruik en fascinerende
taal in relatie tot de inhoud, die mij tegen de borst stuit. Ik vind namelijk
dat ook in het leven sommige standpunten niet moeten worden ingebracht
nog positief nog negatief: bv Wanneer is Euthanasie wettelijk toegestaan.
Ik vind het zonde van de energie en de tijd om je bezig te hpouden met
zaken die m.i nooit in wettelijke contexten besproken moeten worden.
Zo ook het entré van Ingeborg, hoe goed gedaan dan ook , ik moet
al door woorden heenbaggeren die ik niet eens in mijn begripskader wil
opslaan. Daarna moet ik meemaken dat frustraties van de schrijfster via
een ingenieus taalspel via mevrouw Chazia Mourali en die Volkskrant bijlage
worden uitgespeeld, waarbij dan via een gekoppelde Bali opmerking ook
de broer van Ingeborg een veeg uit de pan krijgt. Hierdoor zouden dan
wezenlijke zaken in een column achtig licht moeten staan.
Niet dus.....
Het vreemde is dat ik vind dat Ingeborg allang een Column had moeten hebben
in een van de papieren bladen. Ik bedel bv al bijna een jaar om haar columns
uit Folia, omdat ik vind dat ze niet voldoende mensen hebben bereikt en
dat SHUNT een goede plek is om ze wederom aandacht te geven.
Dat wel dus...
Tot slot mijn verwarring t.a.v de redactioneel in SHUNT In onze grondafspraken
is bewust en onbewust het woordgedeelte aan Ingeborg toebedacht en het
webontwerp en maakgedeelte aan ondergetekende en via onze inmiddels wekelijkse
"SHUNT Under Construction" redactievergaderingen, brainstormen
we samen over het (GE)ZICHT van SHUNT, wie erbij etc etc. voor nu en in
de toekomst.
Ik vind het redactioneel van Ingeborg te ikkerig
omdat ik niet zie wat het voor SHUNT in zijn geheel betekent. Geven deze
woorden een positie- of standpuntbepaling voor de hele SHUNT ?
Nee dus.....
Dat roept wel de vraag op. Wat is SHUNT en wie zijn waarom betrokken?
En nu valt deze laatste vraag wat mij betreft onder de catagorie niet
teveel over nadenken en mogelijk oeverloos redeneren en praten; maar gewoon
doorgaan via ons enigmatish denkprincipe met voor mij als slogan: SHUNT
Joke Menssink
April 2000
|