terug naar (GE)ZICHT Joke

home

home -
(GE)ZICHT-

menssink@dds.nl

email SHUNT

home

Enveloppe concept scenario

© Joke Menssink

duur :ongeveer 25 minuten

Anna: 45-50 jarige vrouw, galleriehoudster

Floor: 35-40 jarige Zangeres. Alle muziek blijkt ook door haar vertolkt te worden.

-Alle muziek en zang stukken worden gecomponeerd en gezongen door een vrouw. De beschrijving in een scene over de muziek geeft de atmosfeer aan en qua tekst een indicatie voor de inhoud.

-Beeldende kunst idem waarschijnlijk gemaakt door één kunstenaar.

-Alle lokaties zijn in de buurt van water/rivier/beek/meer.

-geluid. Het geluid van waterdieren/ watergeluiden is geluidsdecor van bijna alle scenes.

 

Mogelijke uitvoerenden

Anna: Francis Weismuller

Floor: Tati Wirahadiraksa

Beeldend Kunstenaar Berti Kabel

Muziek Frederique Spigt

Housemuziek sampling Anke Noorman

Adviezen Ine Schenkkan

Vormgeving

Camera

Geluid

Montage

Regie Joke Menssink

 

 

Scene 1

Int/ Avond/ Kamer Anna

  • Muziek / sfeer / tekst nspireren op

Adio gezongen door Maria Callas

Anna pakt een kalender, kijkt hem door en prikt hem nadrukkelijk aan de muur; het beeld zoomt in; een tweetal vrouwen die elkaar op zn minst erotisch kussen. Anna kijkt ernaar en pakt een kop koffie.

  • De telefoon gaat:

Anna: ‘ja hallo’

Stem Floor ‘met mij’

Anna ‘dat hoor ik’

S ‘ik hou van je’

‘Anna: ‘wat zeg je’

S ‘ja ik ga het niet nog eens zeggen’

Anna ‘ik wilde het nog eens horen’

S ‘hoe gaat het’

Anna ‘nog steeds niets, ik moet maar gewoon iets gaan doen’

S ‘ja dat lijkt me ook

Anna: ‘ik hoor de waterkipjes’

S ‘ik moet ophangen’

Anna: ‘dag mijn lief’

  • Een tafel met een paar dozen en hierin enveloppen van verschillende grootte. Ze zijn allen dichtgeplakt met een paraaf en een datum erop. Anna scheurt er een open. Er zitten brieven in /fotos,/ catalogi van schilders, kaarten, boekjes en gedichten. De gemoedsuitdrukkingen van Anna geven de waarde aan datgene wat ze leest, bekijkt.

Een keuze te maken wat en hoe in beeld,zeker een van de catalogi.

Anna: ‘nee, hier ben ik te jong voor’ (sleutelzin)

Blijkbaar woedend stopt Anna alle enveloppen weer in de dozen. Er vallen een paar kaarten en een catalogus op de grond.

  • Droombeeld,gedachten , close handeling Anna?

De catalogus bladert en via de kaarten wordt de noodzakelijke informatie gegeven.

klank/geluid: o.a klotsend water

 

 

Scene 2

Int/Overdag/kamer Anna

  • Anna achter de computer met telefoon typt:

"De gebeurtenissen volgen elkaar niet op. Ze zijn daar ,dwars door de beleving heen of de beleving is daar, dwars door de gebeurtenis heen"

" In de afgelopen 20 jaar heb ik mezelf verzameld in enveloppen. Althans mijn gevoelswereld."

  • Flard telefoongesprek

......

Anna: ‘Nee het is de beleving die er waarde aan geeft’

Stem ‘wat een onzin’

De woorden worden geschreven en worden steeds van lettertype en kleur, vorm veranderd, door opeenvolging van veranderende beelden, afgewisseld met beelden close van Anna en of telefoneert.

 

 

 

Scene 3

Abstractie kamer Anna /spiegel / niet realistisch

  • Beeld: Anna’s gezicht en via een spiegel kijkt Anna naar zichzelf tot ze geheel zichtbaar is.

beeld: Het gezicht van een vrouw: Floor en de zelfde uitbeeldng als bij Anna.

Ondertussen hoor je Anna en vervolgens Floor en andersom zeggen:

"Gaat het over mij? Wanneer gaat het over mij? Romance....Geen contract tussen gelijkwaardige partners, maar een explosie van dromen en verlangens die geen uitlaatklep kunnen vinden in het leven van alledag. Een citaat uit Passie van Winterson ,maar het gaat over mij"

 

 

Scene 4

Int/Huis Anna/s’avonds/10 jaar eerder?

  • Muziek geinspireerd op Beautiful People door Melanie

Een feestje. Anna is daar en ziet Floor: Subjectief beeld. Het zijn de handen en alleen maar handen.

 

 

Beeld over naar niet realistisch: De handen vermengen zich met geschilderde handen overgaand in naakten geinspireerd op:

De handen van Rodin vermengen zich met zijn drawings en watercolors hoofdzakelijk naakten van vrouwen

 

 

Scene 5

Int/dag/Gallerie Anna

  • Anna is bezig met inrichten van een expositie.(o.a schilderijen van handen en vrouwen eerder gezien) De expositie heeft duidelijk vrouwenerotiek als thema. Floor komt binnen en kijkt een poosje:

"Belachelijk"

Anna kijkt naar Floor.

  • Fade/niet realistisch in de gallerieruimte

Anna kleedt Floor uit. Ze vrijen.

 

Fade

  • Int/gallerie/later

Anna:‘ik dacht wel dat je mooi zou vinden’ wat ik al weet’

 

  • Beeld en geluid: Enkele van de schilderijen komen in beeld met abstracte doch wel melodieuze geluidsfragmenten. Het geluid moet zich in de scene ontwikkelen

 

Scene 6

Int/kamer Anna

  • Anna drinkt koffie en is enigszins afwezig bezig met de doos met enveloppen. Bekijkt ze pakt er een, aarzelt of ze ze wel of niet opent en legt hem gesloten op tafel. Kijkt uit het raam.

 

 

 

Scene 7

ext/ Anna en Floor lopen langs een rivier/beek. Herinnering van Anna?

  •  

Anna: ‘waarom consequent zijn, ben je bang dat ik je afwijs als ik verneem

. wat ik al weet’

Floor: ’wat bedoel je’

Anna: ‘dit is geen dialoog’

Floor: ‘hè’

Anna: ‘ik bedoel als ik zou kunnen zeggen wat ik belangrijk vind, had ik dat allang gedaan, maar ik voel me geïsoleerd, een boek waar iedereen wat in blijkt te willen schrijven, maar ik kan het niet lezen. Ik ben er niet bij’

Floor: ‘ Wil je een kus’

Anna: ‘nee’ (lacht)

 

 

Scene 8

Int/ gallerie/2dagen later

  • De expositie wordt geopend. Aanwezig zijn de bekende ‘Gert Jan Droge bezoekers’ Anna loopt stralend doch zoekend om zich heen kijkend rond. Floor is er niet.

 

 

  • Fade/niet realistisch in de gallerieruimte

De bezoekers vervagen behalve Anna en Floor en ze dansen, intiem.

 

Fade

 

  • Vervolg opening gallerie/later

Anna is gastvrouw, beweegt zich als vanzelfsprekend. Floor komt niet. Het beeld eindigt in een close:

Anna kijkt triest voor zich uit.

 

Scene 9

Ext/ Een terras aan het water. Herinnering Anna?

  • .

Anna: ‘We zijn samen, maar ik voel niets’

Floor: ‘je hoeft toch niet overal wat bij te voelen’

Anna: ‘Maar we zouden hier ook kunnen zitten , hetzelfde zeggen en dat het dan toch vol is.

Floor: ‘Wat wil je toch’

Anna: ‘laat maar’

Floor kijkt, haalt haar schouders op

 

 

Scene 10

Ext/ Aan het water. Gedachte herinnering Floor?

  • Beeld: 2 futen balsen in avondschemering.

Anna en Floor kijken naar ze. Ze raken elkaar niet aan en er wordt niet gesproken. Doch dat is niet nodig om te zien dat ze in elkaar opgaan.

 

 

Scene 11

Int/ avond/café.

  •  

Anna is dronken. Ze lacht, heeft (geen) plezier. De mensen lachen om haar.

 

  • ext/nacht/zelfde avond

Anna zit op de gele band van de trambaan met een flesje bier. Het is nacht. Een drietal mannen werken aan de trambaan. Anna kijkt een poosje. Loopt wankelend weg en valt in een hoop vuilnis. Ze krabbelt op. Wankelend belt Anna aan bij een nachtclub. Een man doet open ziet haar en zegt:

‘Ga jij nou maar lekker naar huis meisje’

 

Anna kijkt hem aan en gaat. Ze huilt.

 

 

Scene 12

Een abstract beeld van wat later blijken verscheurde brieven te zijn.

muziek sfeer/tekst geinspireerd op Remember Me van Purcell

  • Alleen stemmen (komt uit verleden Anna)

‘Houdt u van Russisch Roulette’

‘wat is dat’

Het is maar een vergelijking. Zoveel kans loopt u op een gehandicapt kind, u kunt zich beter laten aborteren als is vastgesteld dat het een jongen is. (de associatie liefde als roulette en vrouwenliefde als beoordeeld door samenleving als afwijkend )

 

  • Zelfde soort abstract beeld met vervolg muziek

mannenstem:‘ Als je bij me weggaat wil ik je niet meer zien,

heel lang niet’

 

.

  • Alleen stemmen .Tijdens deze dialoog terug naar kamer Anna , die weer bij de enveloppen aan tafel zit.

‘Mam, ik ben verliefd’

‘heerlijk voor je, wie is het’

‘het is een vrouw’

‘oh, dan mag ik wel gauw naar de bibliotheek gaan, meisje toch’

  • Beeld: Fade van Anna bij de tafel naar een jongere Anna in een onbekende kamer op de vloer met een enorme hoeveelheid verscheurde papieren om zich heen, intens hard huilend.

De brieven schuiven over en in elkaar. Vormen oa de beelden van de twee soorten abstracte beelden hiervoor.Gaan over in beelden van beeldende kunst: liefdestaferelen tussen en met vrouwen, die eerder in de expositie te zien waren.

 

 

Scene 13

Int./Gallerie/na vertrek gasten opening

  • Via het laatste schilderij zie je Anna terug op de expositie peinzend starend naar een schilderij. Je hoort de stemmen van beiden in flarden :

....Floor:‘Als ik niet voor je kies hoeft dat dan geen keuze tegen je te zijn....

....Floor:‘So long kid’....

....Floor ‘ik kan niet meer met je vrijen,ik heb een ander’.....

....Anna: ‘Ik ben verliefd op een ander’...

....Floor: ‘ja met je ex’....

....Anna: ‘Nee het is niet over ik wil het alleen niet meer’.....

....Floor:‘Ik wil alleen maar bij je zijn’.....

.....Anna:’ Ik kan geen vrienden zijn ,ik ben je minnaar’.....

.....Floor; ‘Ja het is beter zo’.....

.....Anna:’Gaan we praten of gaan we naar bed’......

 

Beeld: Ondertussen beweegt het laatste schilderij naar verschillende vormen. Geluid: rinkelende glazen en geroezemoes op de achtergrond.

 

Scene 14

Int/Podium toneel/ blijkt niet realistisch.

  • In drie verschillende toneelbeelden vertolkt Floor als drie verschillende personages de volgende monoloog( De derde mogelijk spreekzang.De kijker herkent nu zeker dat de andere muziek door Floor gezongen werd):

"Het gaat niet over mij, het gaat over mijn beleving.

Mijn beleving over de liefde, mijn eigen orakel, mijn eigen gekte.

Natuurlijk hou ik van je.

Waarom zou dat niet zo zijn.

Ik weet niet eens, zoals velen, wat dat is: houden van.

Ja zeker, op het moment dat ik het uitspreek meen ik het, ik ben dan volslagen oprecht en zeg het met alle gevoelens die in mij zijn.

Maar daarna; is het waar, of is het mijn wens om van je te houden.

Of is het de illusie.

Nee het kan zijn dat het mijn noodzaak tot leven inhoudt.

Ik kan niet zonder het gevoel van liefhebben.

Dus ik denk het.

Ik voel het niet.

Ik voel het wel."

 

Niet realistisch / De laatste keer stapt Floor uit haar rol:

‘Geef mij die enveloppen. Ik open ze wel’

 

 

Scene 15

Int / Kamer Anna niet realistisch

  • Beeld: Strak kijkend in de camera komt Anna dichterbij.

Voice over Anna

‘Na zes dagen brak haar weerstand, Anna wist het niet, maar de enige lef die ze had was dan misschien om te proberen met de air van een schrijfster met een writersblock zich aan allen te tonen. Met een inmiddels "heb je al wat" en als antwoord:"Nee niets"een plaats veroverend in de erkenning met " goh jammer voor je". En daarmee een schijnbare legitimatie van falend kunstenaarschap.

Beeld loopt door Anna, sinc close.

muziek sfeer Orfeo en Euridice van Gluck

Ach lieverd, zo zit het niet en zoals je ook doet in het leven, het antwoord is het doen niet het denken over het doen, maak dan wel die envelop open.

Ik werd al misselijk van het eerste woord dat ik zag; de herinnering en het graven in mijn eigen verleden maakt dat ik in de ik vorm verder ga.

Ik spreek natuurlijk tot mezelf, edoch de muziek draait en geeft me gevoelens dus ik heb ze wel.’

 

 

Scene 16

Ext/ Abstracte omgeving

  • Anna en Floor kijken elkaar aan de enveloppen liggen tussen hen in.

Floor: ‘Nou toe dan’

Anna: ‘Je bent er niet eens’

Floor: ‘Nou en, ik wil ze ook niet lezen’

Anna: ‘Maar ze gaan over ons’

Floor: ‘Ik hoef ze niet te zien’

Anna; ‘ik ook niet’

Floor ‘Wat wil je nou’

Anna: ‘Jou,ik droom je alleen maar’

Floor: ‘Is dat zo? Ik heb je lief.’

 

 

Scene 17

Int /avond/ kamer Anna

  • Muziek Houseachtig, waarin flarden tekst en/of melodie verwerkt zijn uit de muziekstukken eerder gebruikt.

Anna opent alle enveloppen en verscheurt de inhoud. Ze neemt een kop koffieen kijkt naar de kalender. Het beeld van de twee vrouwen op de kalender verandert in Anna en Floor.

 

-------------------------