Enveloppe
concept scenario
© Joke Menssink
duur :ongeveer 25 minuten
Anna: 45-50 jarige vrouw, galleriehoudster
Floor: 35-40 jarige Zangeres. Alle muziek blijkt ook door
haar vertolkt te worden.
-Alle muziek en zang stukken worden gecomponeerd en gezongen door
een vrouw. De beschrijving in een scene over de muziek geeft de atmosfeer
aan en qua tekst een indicatie voor de inhoud.
-Beeldende kunst idem waarschijnlijk gemaakt door één kunstenaar.
-Alle lokaties zijn in de buurt van water/rivier/beek/meer.
-geluid. Het geluid van waterdieren/ watergeluiden is geluidsdecor
van bijna alle scenes.
Mogelijke uitvoerenden
Anna: Francis Weismuller
Floor: Tati Wirahadiraksa
Beeldend Kunstenaar Berti Kabel
Muziek Frederique Spigt
Housemuziek sampling Anke Noorman
Adviezen Ine Schenkkan
Vormgeving
Camera
Geluid
Montage
Regie Joke Menssink
Scene 1
Int/ Avond/ Kamer Anna
- Muziek / sfeer / tekst nspireren op
Adio gezongen door Maria Callas
Anna pakt een kalender, kijkt hem door en prikt hem nadrukkelijk
aan de muur; het beeld zoomt in; een tweetal vrouwen die elkaar
op zn minst erotisch kussen. Anna kijkt ernaar en pakt een kop koffie.
Anna: ja hallo
Stem Floor met mij
Anna dat hoor ik
S ik hou van je
Anna: wat zeg je
S ja ik ga het niet nog eens zeggen
Anna ik wilde het nog eens horen
S hoe gaat het
Anna nog steeds niets, ik moet maar gewoon iets gaan doen
S ja dat lijkt me ook
Anna: ik hoor de waterkipjes
S ik moet ophangen
Anna: dag mijn lief
- Een tafel met een paar dozen en hierin enveloppen van verschillende
grootte. Ze zijn allen dichtgeplakt met een paraaf en een datum
erop. Anna scheurt er een open. Er zitten brieven in /fotos,/ catalogi
van schilders, kaarten, boekjes en gedichten. De gemoedsuitdrukkingen
van Anna geven de waarde aan datgene wat ze leest, bekijkt.
Een keuze te maken wat en hoe in beeld,zeker een van de catalogi.
Anna: nee, hier ben ik te jong voor (sleutelzin)
Blijkbaar woedend stopt Anna alle enveloppen weer in de dozen. Er
vallen een paar kaarten en een catalogus op de grond.
- Droombeeld,gedachten , close handeling Anna?
De catalogus bladert en via de kaarten wordt de noodzakelijke informatie
gegeven.
klank/geluid: o.a klotsend water
Scene 2
Int/Overdag/kamer Anna
- Anna achter de computer met telefoon typt:
"De gebeurtenissen volgen elkaar niet op. Ze zijn daar ,dwars
door de beleving heen of de beleving is daar, dwars door de gebeurtenis
heen"
" In de afgelopen 20 jaar heb ik mezelf verzameld in enveloppen.
Althans mijn gevoelswereld."
......
Anna: Nee het is de beleving die er waarde aan geeft
Stem wat een onzin
De woorden worden geschreven en worden steeds van lettertype
en kleur, vorm veranderd, door opeenvolging van veranderende beelden,
afgewisseld met beelden close van Anna en of telefoneert.
Scene 3
Abstractie kamer Anna /spiegel / niet realistisch
- Beeld: Annas gezicht en via een spiegel kijkt Anna naar
zichzelf tot ze geheel zichtbaar is.
beeld: Het gezicht van een vrouw: Floor en de zelfde uitbeeldng
als bij Anna.
Ondertussen hoor je Anna en vervolgens Floor en andersom zeggen:
"Gaat het over mij? Wanneer gaat het over mij? Romance....Geen
contract tussen gelijkwaardige partners, maar een explosie van
dromen en verlangens die geen uitlaatklep kunnen vinden in het
leven van alledag. Een citaat uit Passie van Winterson ,maar het
gaat over mij"
Scene 4
Int/Huis Anna/savonds/10 jaar eerder?
- Muziek geinspireerd op Beautiful People door Melanie
Een feestje. Anna is daar en ziet Floor: Subjectief beeld. Het
zijn de handen en alleen maar handen.
Beeld over naar niet realistisch: De handen vermengen zich met geschilderde
handen overgaand in naakten geinspireerd op:
De handen van Rodin vermengen zich met zijn drawings
en watercolors hoofdzakelijk naakten van vrouwen
Scene 5
Int/dag/Gallerie Anna
- Anna is bezig met inrichten van een expositie.(o.a schilderijen
van handen en vrouwen eerder gezien) De expositie heeft duidelijk
vrouwenerotiek als thema. Floor komt binnen en kijkt een poosje:
"Belachelijk"
Anna kijkt naar Floor.
- Fade/niet realistisch in de gallerieruimte
Anna kleedt Floor uit. Ze vrijen.
Fade
Anna:ik dacht wel dat je mooi zou vinden wat ik al
weet
- Beeld en geluid: Enkele van de schilderijen komen in beeld met
abstracte doch wel melodieuze geluidsfragmenten. Het geluid moet
zich in de scene ontwikkelen
Scene 6
Int/kamer Anna
- Anna drinkt koffie en is enigszins afwezig bezig met de doos met
enveloppen. Bekijkt ze pakt er een, aarzelt of ze ze wel of niet
opent en legt hem gesloten op tafel. Kijkt uit het raam.
Scene 7
ext/ Anna en Floor lopen langs een rivier/beek. Herinnering van Anna?
Anna: waarom consequent zijn, ben je bang dat ik je afwijs
als ik verneem
. wat ik al weet
Floor: wat bedoel je
Anna: dit is geen dialoog
Floor: hè
Anna: ik bedoel als ik zou kunnen zeggen wat ik belangrijk
vind, had ik dat allang gedaan, maar ik voel me geïsoleerd,
een boek waar iedereen wat in blijkt te willen schrijven,
maar ik kan het niet lezen. Ik ben er niet bij
Floor: Wil je een kus
Anna: nee (lacht)
Scene 8
Int/ gallerie/2dagen later
- De expositie wordt geopend. Aanwezig zijn de bekende Gert
Jan Droge bezoekers Anna loopt stralend doch zoekend om zich
heen kijkend rond. Floor is er niet.
- Fade/niet realistisch in de gallerieruimte
De bezoekers vervagen behalve Anna en Floor en ze dansen, intiem.
Fade
- Vervolg opening gallerie/later
Anna is gastvrouw, beweegt zich als vanzelfsprekend. Floor komt niet.
Het beeld eindigt in een close:
Anna kijkt triest voor zich uit.
Scene 9
Ext/ Een terras aan het water. Herinnering Anna?
Anna: We zijn samen, maar ik voel niets
Floor: je hoeft toch niet overal wat bij te voelen
Anna: Maar we zouden hier ook kunnen zitten , hetzelfde
zeggen en dat het dan toch vol is.
Floor: Wat wil je toch
Anna: laat maar
Floor kijkt, haalt haar schouders op
Scene 10
Ext/ Aan het water. Gedachte herinnering Floor?
- Beeld: 2 futen balsen in avondschemering.
Anna en Floor kijken naar ze. Ze raken elkaar niet aan en er wordt
niet gesproken. Doch dat is niet nodig om te zien dat ze in elkaar
opgaan.
Scene 11
Int/ avond/café.
Anna is dronken. Ze lacht, heeft (geen) plezier. De mensen
lachen om haar.
Anna zit op de gele band van de trambaan met een flesje bier. Het
is nacht. Een drietal mannen werken aan de trambaan. Anna kijkt een
poosje. Loopt wankelend weg en valt in een hoop vuilnis. Ze krabbelt
op. Wankelend belt Anna aan bij een nachtclub. Een man doet open ziet
haar en zegt:
Ga jij nou maar lekker naar huis meisje
Anna kijkt hem aan en gaat. Ze huilt.
Scene 12
Een abstract beeld van wat later blijken verscheurde brieven te zijn.
muziek sfeer/tekst geinspireerd op Remember Me van Purcell
- Alleen stemmen (komt uit verleden Anna)
Houdt u van Russisch Roulette
wat is dat
Het is maar een vergelijking. Zoveel kans loopt
u op een gehandicapt kind, u kunt zich beter laten aborteren
als is vastgesteld dat het een jongen is. (de associatie
liefde als roulette en vrouwenliefde als beoordeeld door samenleving
als afwijkend )
- Zelfde soort abstract beeld met vervolg muziek
mannenstem: Als je bij me weggaat wil ik je niet meer zien,
heel lang niet
.
- Alleen stemmen .Tijdens deze dialoog terug naar kamer Anna , die
weer bij de enveloppen aan tafel zit.
Mam, ik ben verliefd
heerlijk voor je, wie is het
het is een vrouw
oh, dan mag ik wel gauw naar de bibliotheek gaan,
meisje toch
- Beeld: Fade van Anna bij de tafel naar een jongere Anna in een
onbekende kamer op de vloer met een enorme hoeveelheid verscheurde
papieren om zich heen, intens hard huilend.
De brieven schuiven over en in elkaar. Vormen oa de beelden van de
twee soorten abstracte beelden hiervoor.Gaan over in beelden van beeldende
kunst: liefdestaferelen tussen en met vrouwen, die eerder in de expositie
te zien waren.
Scene 13
Int./Gallerie/na vertrek gasten opening
- Via het laatste schilderij zie je Anna terug op de expositie peinzend
starend naar een schilderij. Je hoort de stemmen van beiden in flarden
:
....Floor:Als ik niet voor je kies hoeft dat dan geen
keuze tegen je te zijn....
....Floor:So long kid....
....Floor ik kan niet meer met je vrijen,ik heb een
ander.....
....Anna: Ik ben verliefd op een ander...
....Floor: ja met je ex....
....Anna: Nee het is niet over ik wil het alleen niet
meer.....
....Floor:Ik wil alleen maar bij je zijn.....
.....Anna: Ik kan geen vrienden zijn ,ik ben je minnaar.....
.....Floor; Ja het is beter zo.....
.....Anna:Gaan we praten of gaan we naar bed......
Beeld: Ondertussen beweegt het laatste schilderij naar verschillende
vormen. Geluid: rinkelende glazen en geroezemoes op de achtergrond.
Scene 14
Int/Podium toneel/ blijkt niet realistisch.
- In drie verschillende toneelbeelden vertolkt Floor als drie verschillende
personages de volgende monoloog( De derde mogelijk spreekzang.De
kijker herkent nu zeker dat de andere muziek door Floor gezongen
werd):
"Het gaat niet over mij, het gaat over mijn beleving.
Mijn beleving over de liefde, mijn eigen orakel, mijn eigen gekte.
Natuurlijk hou ik van je.
Waarom zou dat niet zo zijn.
Ik weet niet eens, zoals velen, wat dat is: houden van.
Ja zeker, op het moment dat ik het uitspreek meen ik het,
ik ben dan volslagen oprecht en zeg het met alle gevoelens
die in mij zijn.
Maar daarna; is het waar, of is het mijn wens om van je te houden.
Of is het de illusie.
Nee het kan zijn dat het mijn noodzaak tot leven inhoudt.
Ik kan niet zonder het gevoel van liefhebben.
Dus ik denk het.
Ik voel het niet.
Ik voel het wel."
Niet realistisch / De laatste keer stapt Floor uit haar rol:
Geef mij die enveloppen. Ik open ze wel
Scene 15
Int / Kamer Anna niet realistisch
- Beeld: Strak kijkend in de camera komt Anna dichterbij.
Voice over Anna
Na zes dagen brak haar weerstand, Anna wist het niet,
maar de enige lef die ze had was dan misschien om te proberen
met de air van een schrijfster met een writersblock zich aan
allen te tonen. Met een inmiddels "heb je al wat"
en als antwoord:"Nee niets"een plaats veroverend
in de erkenning met " goh jammer voor je". En daarmee
een schijnbare legitimatie van falend kunstenaarschap.
Beeld loopt door Anna, sinc close.
muziek sfeer Orfeo en Euridice van Gluck
Ach lieverd, zo zit het niet en zoals je ook doet in het
leven, het antwoord is het doen niet het denken over het doen,
maak dan wel die envelop open.
Ik werd al misselijk van het eerste woord dat ik zag; de
herinnering en het graven in mijn eigen verleden maakt dat
ik in de ik vorm verder ga.
Ik spreek natuurlijk tot mezelf, edoch de muziek draait en
geeft me gevoelens dus ik heb ze wel.
Scene 16
Ext/ Abstracte omgeving
- Anna en Floor kijken elkaar aan de enveloppen liggen tussen hen
in.
Floor: Nou toe dan
Anna: Je bent er niet eens
Floor: Nou en, ik wil ze ook niet lezen
Anna: Maar ze gaan over ons
Floor: Ik hoef ze niet te zien
Anna; ik ook niet
Floor Wat wil je nou
Anna: Jou,ik droom je alleen maar
Floor: Is dat zo? Ik heb je lief.
Scene 17
Int /avond/ kamer Anna
- Muziek Houseachtig, waarin flarden tekst en/of melodie verwerkt
zijn uit de muziekstukken eerder gebruikt.
Anna opent alle enveloppen en verscheurt de inhoud. Ze neemt een
kop koffieen kijkt naar de kalender. Het beeld van de twee vrouwen
op de kalender verandert in Anna en Floor.
-------------------------