versie 2000: 2 hoofdstukken; daaronder vind je versie 1999: 1 hoofdstuk |
LIJK/ deco fictie door Ingeborg Houwen |
hoofdstuk 1 Vierkant in het rond, stond er op zijn t-shirt toen hoofd-inspecteur Nijenbrand op woensdag 3 Maart via zijn politiecomputer op het Internet de volgende tekst ontving :
1 In de jonge ambtenaar herkent Nijenbrand gaandeweg het 28-jarige mannelijke
slachtoffer dat op 28 Februari, minstens twee weken dood maar met een
identiteitskaart om zijn hals, door Wilson binnen was gebracht. Voorpaginanieuws.
Vanwege de identiteitskaart zat hij maandag 1 Maart in West-Friesland
op een tulpenboerderij bij de firma Lol Tulips; Lol was de familienaam
van het lijk. Met een Volks Krant was hij de rouwkamer binnengelopen.
Een agent dook buiten diensttijd een 18 jarig lijk op uit een sloot bij
Waverveen, schreef het dagblad. Op de foto een druipende agent Wilson
in een contrasterende korte witte badjas naast het lijk verpakt in blauw
landbouwplastic. De vader vond de tikfout afschuwelijk en iemand maakte
zich kwaad over de foto boven de tekst. Maar zonder enige professionele
aanwijzing keerde hij terug naar het Politie Instituut en daar stelde
hij toen uit pure verveling de magische triade samen. Search the Internet:
big bijstand amsterdam. "Big" in de Engelse klank en betekenis,
verwijzend naar de mega enquête die Commissaris Vroland wilde laten
uitvoeren onder alle Amsterdamse steuntrekkers; een slinger aan het onderzoek
richting het veilige vaarwater van de grote nationale geldstromen; "bijstand"
en "Amsterdam" omdat het lijk een ambtelijke betrekking bekleedde
bij de Sociale Dienst. Herrezen in letters worden de gegevens interessant;
het lijk hoorde bij iemand die zich schuil hield in het Internet. Eindelijk
leek zijn politieleven op een middelmatige West Coast Internet Soap. Bij
de jongens van de Vrieskist - jongte studenten geneeskunde - kon hijbegrip
kweken voor het onderwerp. Hij kon rustig beweren dat zijn levende rapport
twee weken oud was want 616 KBites groot met een gemiddelde groei van
44 van per dag waaruit bleek dat de schrijftijd gestart was vlak na de
moord: een dag of veertien voordat Wilson het lijk opdook. De studenten
medicijnen vonden het een plausibele zaak. Maar ze hielden niet van lezen.
Op vrijdagavond nodigt hij zichzelf uit bij Martha Wisman. Onaangekondigd
betreedt hij haar huis in de Vondelparkbuurt via de voortuin. Daar staat
zij toevallig met rode rubberen balletjes te sporten. (in de koffiekamer) (voor het scherm)
(na de wijn en de soep) (na deeltje 5) (Martha's vriendin klopt op de deur en biedt beide politiemensen een ontbijtje aan. Flinterdunne pannekoekjes met eigengemaakte notenvulling en aardbeienjam en koffie met warme melk. Martha slaat een beetje door over het sexuele aspekt, valt Nijenbrand dan al op.) Hoofdstuk 2
Mevrouw Ter Heul zijn secretaresse krijgt opdracht om niemand meer binnen te laten. En ze wordt gevraagd om verse koffie. En of ze door kan bellen aan Selma, zijn vrouw, dat hij geroosterde roofvogel wil eten. Daarna gaat Vroland met Rapport Pellema op zijn officebank liggen, onder zijn boekenkast met fictie & filosofieboeken en een modern schilderij van de koningin van Holland kaal. Hij begint te lezen en valt al spoedig in slaap. 3 Daar zit hij. Met lange loshangende ledematen op een stoel in de zon
aan de gracht in de schaduw van oude bomen en gekleed in een pastorale
blauwe katoenen werkbroek met een glimmend psychedelisch bloesje. Haartjes
lekker clean opgeschoren. Je ziet ze bijna niet onder de franse boerenpet.
Zeven jaar geleden deed hij nog aan body art denk ik weemoedig en zet
mijn bril af vaste voorwaarde om geen ruzie te krijgen. Ik ga op de leuning
van zijn stoel zitten. 5 In de eerste was hij ziek en gek geweest tijdens de tweede raakte ik zwanger in de derde had hij mij al meerdere malen geslagen en midden in de vierde zomervakantie bleek ik te mogen kennismaken met één van zijn maîtresses. Het was uit - vanwege de gevonden condoom, Hysterisch Verpleegstertje, Miss Australiè en Roodhaartje - maar die ochtend hadden we zo'n gepassioneerd telefoongesprek gevoerd dat ik besloot om na college bij hem langs te gaan. Hij werkte als illegale aftrekpost zwart bij een reclameman als oppasser in een gallerie in de Lelystraat ditmaal ter bewaking van een unieke reeks van 1 ergonomische ligtrapfiets in egaal rode lakverf uitgevoerd en ontworpen door een bejaarde kunstenaar. Het was mooi weer een meisje met rood haar zit naast hem op het vensterbankje. Ik ben Anton Heyboer schreeuwt Ekster nog voordat ik van mijn fiets ben afgestapt. Anton Heyboer is ook een bejaarde kunstenaar en bekend vanwege zijn vele vrouwen. Kende hij geen betere voorbeelden van bigamisten en wat dacht hij trouwens wel niet; dat zijn kleine kromme geperverteerde geslachtje groot genoeg was voor twee paardestaartjes? En wie ben jij? vraag ik mijn hand uitstekend naar Roodhaartje. Tiktak. Binnen vier minuten zwaait Roodhaartje af. Wij kijken haar na vanaf het vensterbankje. Ik spreek heel kalm uit dat ik nooit had gedacht dat Ekster zich zou durven vertonen met een vriendin in zulke smakeloze kleren. Je bent jaloers zegt hij. Mijn emoties zijn mijn zaak zeg ik en steek een sigaret op. Hij loopt naar binnen. Als hij terugkomt maakt hij duidelijk de zaak te willen sluiten handelingen die hij secuur als Jack Nickolson verricht mij middels beleefde gebaren verzoekend op te staan en weg te gaan. Ekster stel ik voor laten we nog wat van deze warme zomerse namiddag genieten en een drankje drinken. Hij beweert terwijl hij de zonneschermen omhoog draait dat hij lekker rustig alleen naar huis wil gaan. Nou zeg ik dan wandelen we gezellig samen een stukje op. Nee gromt hij rot op bitch. Ik zeg: ik dacht dat je zoveel van me hield vanochtend belde je me nog met de urenlange mededeling dat je zoveel van me hield. Ik zei zegt Ekster dat we elkaar een jaar ofzo niet moeten zien eerst moet jij zijn afgestudeerd dan zien we daarna wel verder. Ik begin over de condoom die ik vond in mijn huis na de produktie in de provincie waar ik voor de taken spel regie en tekst had gekozen belangrijke sociale functies die een gezonde staat van zijn verlangen. Een openluchtvoorstelling op een tekst van Strindberg over een getrouwde vrouw die haar voortand verliest. Waarom niet op de Touwknoop met Roodhaartje intiem? En waarom had hij Miss Australiè zo nodig langs moeten sturen in de provincie? Miss Australiè die twee minuten voor de première mij influistert hoe jij en Roodhaartje in mijn kamer op mijn logeermatrasje... Jij bent zo paranoia zegt hij Miss Australiè was gewoon geïnteresseerd in jouw produktie. Ja gil ik ze vond het nodig om voor te doen hoe bang jij was dat ik thuis zou komen. Ik was inderdaad bang zegt hij omdat jij een boeketreeks bitch bent en Miss Australiè gewoon ook maar een meisje net als jij. Er zijn miljoenen Pella's Pella en Miss Australiè en ik zijn gewoon vrienden we hebben niet geneukt. Raaaaa schreeuw ik jij hebt Miss Australiè opzettelijk op mij afgestuurd net als Creatief Verpleegstertje om mijn zelfvertrouwen te verwoesten zodat ik nooit een geslaagde publieke persoonlijkheid kan worden. En zoiets doe je niet je gaat niet en je nieuwe vriendin in mijn huis ontmaagden en twee andere nieuwe mij onbekende vriendinnen langssturen terwijl ik bezig ben te werken. Dus je wilt geslagen worden zegt Ekster met de nadruk op "wil". Nee zeg ik eerst wil ik het hebben over Creatief Verpleegstertje. Wat nou lacht hij Creatief Verpleegstertje is van verleden jaar. Bovendien ze is nu toch zwanger van Dinges de bekende stadsschilder? Ja hijg ik en Dinges was de drummer van onze podiumband tijdens de produktie in de provincie. Creatief Verpleegstertje bleek zo opgewonden over de celdeling in haar binnenste dat ze niet alleen in Amsterdam wilde achterblijven en dus ging ze gezellig met ons mee de hele maand. Ik doe voor hoe Creatief Verpleegstertje met haar armen dramatisch om haar buikje op blote voeten en in zelfgemaakte neo-hipie wapperjurken wegliep van ons creatieve kamp om dertig uur achtereen alleen door een provinciaal bos te dwalen. Ik heb Dinges nog moeten overtuigen dat hij de foetus niet hoefde te laten weghalen zeg ik waarop Dinges mij wilde tongzoennen in het washok waar hij en ik samen borden droogden Dinges wilde dus tongzoenen maar ik ving net iets teveel subtekst op. "Het maakt toch allemaal niet uit" zei arme Dinges toen hij mijn middel vastpakte en zijn lippenpoort opende. Om zijn geloof in de toekomst te beschermen heb ik Dinges niks verteld van jouw affaire met Creatief Verpleegstertje. Maar het was toch zo dat Creatief Verpleegstertje ook van jou Ekster zwanger wilde worden meteen toen jullie elkaar ontmoetten in dat kleine cafeetje in die bruisende Jan Pieter Heyenstraat op de nacht dat wij ruzie kregen omdat de poes uit het raam was gesprongen helemaal gek wordend op drie hoog achter in de achterwijk? ? Ekster gromt en laat zijn tanden zien. Hij loopt naar binnen om het
alarm aan te zetten. Hij heeft zijn haar geknipt. Eindelijk dat achterhaalde
achterovergekamde domme kromme zwarte paardestaartje dat pathetische platte
populistische paardestaartje weg. Altijd als het uit is gaat hij aan zijn
uiterlijk werken het lijkt wel wetmatig bij mij doe je je best niet ik
ben je Florence Nightinggale je tekort geschoten verzorgingsstaat. Hij
gooit mij tegen de kunst-instalatie aan die hierdoor omwankelt en door
de voorruit van de gallerie klettert die breekt. Ik lig er doorheen. Aan
bloed denk je niet het eerste. Dan belt hij de verzekering en hierna de
eigenaar. Een periode van transgressie. Hij loopt als een robot richting
hoofdburo van politie naar de tramhalte. Ik drentel achter hem aan. Gezag
dat sust en de staat die uitblust lees ik hoog op de stenen fries van
het politieburo. Liefde is ook economie zeg ik ik haat het om verkeerde
investeringen te doen. Ga weg zegt hij je maakt me gek. Nee jank ik jij
maakt mij gek ik wil weten of jij mij methodisch molesteeeeeert. De communicatieve
boodschap wordt intenser naarmate we het terras naderen waar zo blijkt
achter de volle zomerse haag aan een tafeltje onder een parasol met een
drankje Miss Mollig Roodhaartje zit. |
home
- M@GAZIJN - colofon
(GE)ZICHT- email
SHUNT
sponsor http://www.ruebarree.com
versie 1999 een hoofdstuk LIJK deco fictie door Ingeborg Houwen Hoofdstuk 1 1. Op een ochtend in de maand juni van het jaar 1996, precies op het moment dat ik er een afspraak heb, loopt de misdadiger bij wie ik ben afgestudeerd langs de Mislukkelingen Centrale. Meneer E. flanneert over de Herengracht. Uit lobbyen? Subsidietje pakken? Ik ben geneigd mij te verstoppen achter een boom maar kon en wilde niet te laat komen bij een ambtenaar genaamd Drs. Krul en dus, als E's eigen bloemenmeisje, geboren in het verkeerde jaar, Sam Sheppard was maar een toneelstuk, huppel ik bij de Sociale Dienst naar binnen. In de wachtkamer zit een tweede mij bekende Nederlander, iemand door wie Ekster zich nog anaal liet penetreren in zijn bisexuele tienertijd; het is B. een multi-culturele mimende dj met een salsa programma op de lokale radio. Ik weet geen sociale oplossing als B. luidop roept: `Jij hier', en ouwehoer me er neurotisch doorheen tot B. wordt weggeroepen door een microfoon. Het is een mooie zomerochtend en ik zit in de wachtkamer van de Sociale Dienst op een plastic zitkuipje dat via een brede kunststoffen stang vastgesoldeerd zit aan andere plastic zitkuipjes en tezamen vormen deze kuipjes een circel. Wij zitten hier als geïnstitutionaliseerde kleuters die worden voorgelezen: in een sociaal democratisch kringetje. Alleen de juf ontbreekt. Zo zitten we hier. Behalve B. dan. B heeft luidop gezegd dat hij fraudeert door langer dan een maand op vakantie te gaan naar een exotisch eiland. Ik registreer de ruimte als een camera. Links staat een koffieautomaat en daarnaast, ineengezakt tegen de muur, zit een tandeloze oude baas die sabbelt aan een plastic bekertje. We zijn hier in de vierde wereld; een wereld waar de prijzen niet laag genoeg kunnen zijn. Rechts, een rij deuren in leuke moderne kleurtjes en grote dikke hippe kleuterplakcijfers. Zijn dit de verhoorruimtes? Gaat het daar gebeuren? Een vriendelijke kale opa achter de balie glimlacht als de paus achter zijn kansel. Hij voelt geen afkeer maar compassie. Kamer zeven brengt rust. De ruimte is klein, eerder een stemhokje dan
een kantoor, maar dat maakt dat het bureau prachtig uitkomt. Achter het
bureau onder een laaghangende kamerbrede Tl-lamp zit een jongensbig met
roodblond haar, een bril en gladde stevige rode wangen.
Op vrijdagavond nodigt Nijenbrand zichzelf uit bij politiepsychologe Martha Wisman. De dialogen kunnen figuratief worden ingevuld met beelden van een luxe werkkamer in een vrijstaand huis met achtertuin in de Vondelparkbuurt. (in de tuin) (in de keuken) (op de bank) (scrollend achter de computer) `Wat gebeurt er in het volgende hoofdstuk.' `Wie is Brunette?' `Noemt ze dit haar vriend uitschelden?' `Een meisje dat klaarkomt met haar hoofd op je borst. Blauwe rode zomerzon.
Ik ga morgen niet sporten.' (Martha's vriendin vraagt of beide politiemensen een ontbijtje willen hebben. Flinterdunne pannekoekjes met eigengemaakte notenvulling en koffie met warme melk. Martha zaagt onder het ontbijt door over het sexuele.)
home
- M@GAZIJN - colofon sponsor http://www.ruebarree.com
|