|
||||||
|
Het festival van haat en agressie |
Het Syndicaat `98 HET FESTIVAL VAN HAAT & AGRESSIE - het Festival van h & A\ concept - ARTISTIEKE VERANTWOORDING de overleg- en bekenteniscultuur van het poldermodel heeft een nieuw gat geslagen in de markt : die van de beschavingskatharsis het Syndicaat
Hoofd-redaktrice Let Geerling van Metropolis M, vakblad voor kunst, bevestigt in haar redaktioneel van september 1998 deze vooronderstelling. In haar column zet Geerlings vraagtekens bij "het harmoniesyndroom" : de ogenschijnlijk parallelle doelen in de late jaren negentig van kunstenaars, reclamemakers, commerci‘len, industri‘len, burgers, politici en consumenten . In reactie op trenddeskundige Lidewij Edelkoort, die met haar Inner Style diapresentatie `consensus en universele eenheid' voorspelt in alle stoffelijke facetten van het menselijk leven voor het seizoen 1999-2000, vraagt Geerlings zich af of "in alle gevoel van saamhorigheid en intimiteit tussen kunstenaar en publiek niet ongemerkt een afschuwelijk misverstand sluipt : het idee dat de kunst en de wereld one big family zijn." Geerling erkent dat bepaalde ("happy") hedendaagse kunstenaars "een harmonieuze verbinding tussen individu en omgeving hebben veroverd op het terrein van het eenzame Ik" maar zij stelt tevens vast dat "de idee-fixe van de happy kunstenaar als maatschappelijke Weldoener (...) de stinkende wond in stand houdt dat kunst die met gewone dingen bezig is, het leven van alledag naar de kroon zou kunnen steken".
Let Geerling stelt vragen over de positie van kunstenaars op de consensustrein naar het millennium op een toon die haar een gratis uitnodiging voor het festival van H & A oplevert. Het Syndicaat nestelt zich graag op constructieve wijze binnen Geerlings context, middels het organiseren van dit festival. Ze richt __zich niet zozeer op de kwestie of de consensus-cultuur op barsten staat. Ze is benieuwd naar de bijprodukten die het harmonisatieproces voortbrengt in de kunstenaar. HET FESTIVAL VAN HAAT & AGRESSIE TOONT UNHAPPY ART VAN HAPPY ARTISTS. HET ONDERZOEKT DE HISTORISCHE WORTELS ONDER DE EASY & CHEESY TUNE. - het Syndicaat
- het Festival van h & A\ concept - DOELSTELLINGEN 1- Het Festival van Haat & Agressie is een onderneming van het Syndicaat (zie: Organisatie), die in samenwerking met denkers en kunstenaars uit verschillende disciplines een poly-disciplinaire kunstmanifestatie beoogt te organiserendat waarin "de afgewezen achterkant van onze vormgegeven beschaving" voor een brede doelgroep bezoekenden onder de noemer van "Het Festival van Haat & Agressie" wordt tentoongesteld. 2- "Elk medium is een manier" vindt het Syndicaat en de programmering van het Festival van H & A bestrijkt alle gebieden van contemporaine expressie die haat & agressie kunnen ventileren, kanaliseren of zelfs oproepen: fotografie, video, film, tekst, performance, dans, theater, pop-en clubmuziek, digitaal werk, instalatie, object, sculptuur, schilderij, hoorspel. 3-Deelnemende kunstenaars en denkers zijn niet noodzakelijk `jong', `talentvol' en `up and coming'. Een aantal van hen is (snel) gelouterd (geraakt) in de kunst. 4- Materiaal dat getoond wil worden op het festival van H & A moet binnen de artistieke horizon van het Syndicaat vallen; een inbeddingsprocedure vindt (schriftelijk) plaats tussen het Syndicaat, haar denktank en de kunstenaar, volgens formele maar ook flexibele regels (zie: Organisatie en Managment). 5- Omdat haar conceptuele uitgangspunt een verbreding beoogt van het canonieke kunstdiscours, organiseert het Syndicaat het Festival van H & A met financiele hulp van hiervoor aangestelde kunstsubsidi‘nten. 6- Het Festival van H & A vindt plaats gedurende een nog nader te bepalen tijdszone in het seizoen 1999-2000 op een nog nader te bepalen terrein in een nog nader te bepalen gebouw dat voldoet aan de volgende eisen: * het is een bewezen mensaantrekkelijke ruimte * het is een grote ruimte met binnenruimtes die een dramaturgische navigatie faciliteert Het Syndicaat bedenkt zich met weemoed dat het Vrieshuis Amerika tegen die tijd plaats zal hebben geruimd (voor het Voetbalschoen Project van de ING bank?). 7- De verwachting is dat de manifestatie bezoekers zal trekken uit verschillende culturele scenes maar liefst betrekt het Festival van H & A ook een publiek van toeristen, theaterbezoekers, beeldende kunst-liefhebbers, creatieven uit de media-, club- en zogeheten underground-cultuur en vooral academici, filosofen en intellectuelen. 8- Het Syndicaat laat in haar PR en Publiciteit niet na om het Festival van H & A te laten vormgeven door spraakmakende communicatoren op treffende wijze.
- het Festival van h & A\ concept -
HISTORIE VAN HET IDEE Deelname aan het "Festival van Haat & Agressie" werd door verschillende kunstenaars met gretig enthousiasme begroet.
Hoe de woordenreeks "Het Festival van Haat & Agressie" precies ontstond is inmiddels moeilijk achterhaalbaar. Maar de formulering werd officieel beklonken in de lente van 1998 op het terras in het Vondelpark tussen de twee oprichters van het Syndicaat (zie: organisatie). Vanaf dat moment werd het idee losgelaten op diverse plekken in een wijds actief netwerk van denkers en kunstenaars. Iets van de intentie raakte blijkbaar verborgen artistieke passies, hetgeen het organiseren en plannen van het idee rechtvaardigde. "What? A Festival of Hate & Agression? O, I'd love to make a dance installation about Zero Tolerance and how the government forbids us young people to be individuals!" * De reacties konden inhoudelijk misschien zorgen baren (na zo'n informeel intake gesprek herformuleerde het Syndicaat vaak zijn syndicaat) maar de unanieme vurigheid om mee te willen doen gaf het idee levenspower, bovendien hadden we in dit* geval te maken met een 21-jarige jonge nieuwe dansgod uit Amerika, die op de theaterschool in Amsterdam uit tracht te blinken in alles wat met life, art & design te maken heeft. Wij waren eerlijk gezegd zeer benieuwd naar zijn inschrijvingsprocedure: wat wilde deze veelbelovende jonge kunstenaar precies laten zien op het Festival van H & A en waarom? Die bijna journalistieke vraag stelde het Syndicaat zich automatisch nadat iemand "gestrikt" was. "Zij? Exposeren op het Festival van H & A? Wat leuk! En haar werk wordt nog wel altijd omschreven als "gevoelig, relaxed en in de juiste tinten"." Het idee is inmiddels rijp voor uitvoering, al is de genererende kracht van het idee hier en daar nog niet overzien. Wat doet het Syndicaat met aanvragen van zich stekende en bloedende artiesten...? Negeren? Fysieke (zelf) interactie over de vastgestelde pijnnorm geniet nog steeds niet de persoonlijke esthetische voorkeur van het Syndicaat, maar geen werk wordt uitgesloten van het Festival van H & A tot na de inbeddingsperiode in samenwerking met denktank en kunstenaar (zie: doelstellingen.)
- het Festival van h & A\ concept - PROJECT MANAGEMENT Het centrale produkt van de organisatie omvat het organiseren zelf aanscherpende samenspraak\ design management Het Festival van H & A is een (sociaal) proces dat zich onder de noemer van "Het festival van Haat & Agressie" manifesteert in een poly-disciplinaire kunstmanifestatie. Het festival komt inhoudelijk tot stand in aanscherpende samenspraak tussen organisatie en kunstenaar binnen een overall dramaturgie (design management) die wordt ge•nitieerd vanuit de organisatie middels een flexibele procedure. flexibele procedure Of: een kunstwerk kan een plaats vinden binnen de dramaturgie. Of: de dramaturgie kan zich vormen naar een kunstwerk. Of: kunstwerken van verschillende kunstenaars kunnen na overleg in dramaturgische samenhang worden getoond Dus: Een dance instalation over Zero Tolerance moet zo goed mogelijk geprogrammeerd kunnen worden binnen het management. NB Om de autonomie van de kunstenaar te beschermen stelt het Syndicaat uiteraard geen grenzen aan inhoudelijke objecten (dat wat deelname aan het festival van H & A in de maker oproept). Een van de heimelijke doelstellingen van het Syndicaat was immers: nieuwsgierigheid en interesse in het te genereren materiaal binnen het concept. Te verwachten valt echter dat (sommige) werken zullen vallen onder de gevoelige invloedssfeer van populaire menselijke problemen: macht en stress. Juist vanwege deze prognose kiest het Syndicaat voor een heldere machtsstructuur: zeuren gebeurt openlijk binnen de lijnen van deelname. - het Festival van h & A\ organisatie -
HET SYNDICAAT Ervaringsfactor 3 Het Festival van Haat & Agressie is een onderneming van een tweepersoons syndicaat : Ingeborg Houwen (1966) en Paul Derksen (1968). Van hun hand is het idee tot de manifestatie. Zij zijn tevens verantwoordelijk voor het concept. Eerder organiseerden zij de Chocolate Dildo Very Pop Rave Party: een manifestatie met performances, muziek en installaties in de (pastiche) vorm van een rave party - dit in het kader van een cultureel uitwisselingsproject in Labin (Istria, Kroati‘) dat zij ook produceerden. Beiden waren ook verantwoordelijk voor de programmering van performance, exhibities, clubnights en andere evenementen in het vermaarde CLUB UI (Amsterdam 1997), dat zij tevens beheerden als mede-eigenaar. Het Syndicaat over het festival van H & A: " Nederland beschikt over een levendige cultuur, maar het creatieve netwerk —van pas afgestudeerde underground— is relatief versnipperd. We hopen met het festival een tijdelijke open ruimte te cre‘ren voor creatieve geesten waarin bestaande afbakeningen —tussen kunst en commercie, marginaliteit en populariteit, vermaak en hoogstaande kunst— van ondergeschikt belang zijn, opdat ontmoetingen kunnen plaatsvinden tussen mensen van verschillende pluimage in een open atmosfeer. Wij zijn van mening dat dat tot op heden betrekkelijk weinig gebeurt in Nederland of in de stad, mischien wel eerder in de steden buiten de randstad dan in Amsterdam of bijvoorbeeld Den Haag. " - het Festival van h & A\ organisatie - MEDEWERKERS Voor het welslagen van het festival is hulp op vele fronten onontbeerlijk. Productionele en zakelijke leiding is in handen van International Performing Arts Desk, in samenwerking met aanvragers. Marion Hźbscher is doorgewinterd in het produceren van theaterprodcuties en -festivals, momenteel ook als bestuurslid van Triple X. We zijn bijzonder getroffen door haar oprechte passie voor het theatervak en de nieuwe lichtingen performancemakers. Voor management tijdens het management (kassa, horeca en dergelijke, onder toezicht van IPAD) heeft AndrŽ Noorda toegezegd. AndrŽ Noorda is gevraagd vanwege vergelijkbare ervaringen in onder meer Vrieshuis en UI, en zijn affiniteit met de 'underground'. Zo stond hij als initiator aan de vooravond van culturele evenementen als de Pallet Club, Het Vrieshuis Amerika, Bar Bagage en Club Tigress. Wij zoeken een slagvaardige publiciteitsmedewerker met ervaring in de clubcultuur of popmuziek. Fotografie voor flyer, programma en psoster is in handen van Anushka Blommers, Niels Schumm en Martine Stig. Grafisch ontwerp van Walter Rus en/of Gert-Jan Bijlstra (SQUARE). Stageplaatsen worden aangeboden voor de functie van productie-assistent en assistent publiciteit (zie bijgevoegd organogram). Lennart Vader en Pinky Keijser (VOLVO) zijn oorspronkelijk, toen het de intentie was het festival in het Vrieshuis te organiseren, benaderd als contactpersonen. Keijser (1967), styliste en performancemaker, en Lennart Vader (1967), decorontwerper voor Roxy, Vrieshuis Amerika en UI, zijn gevraagd als creatieve consultants en design managers vanwege hun vermogen massale ruimtes met minimale middelen te transformeren. (In 1996 richtten Vader, Keijser met AndrŽ Noorda de Bagage Bar op, voorheen Club Jacobien, een uitlaatklep annex uithangplek voor creatieven op de zondagmiddag met open microfoon. Ontwerper en stylisteTolga Ciftik (Istanboel, 1968) completeert het design-team. Adriaan Heemskerk (1965), filosoof afgestudeerd op emotietheorie‘n. schreef en redigeerde brochureteksten voor het recente Triple X festival voor de beeldende kunst en leidde de gesprekken met beeldend kunstenaars. Hij is gevraagd om vanwege zijn vermogen een actueel theoretisch discours te verbinden met kunst, in de denktank plaats te nemen. Franssien van der Putt (1966) is theaterwetenschapper, publiciste, dramaturg, radiomaker en redactielid van een aantal tijdschriften waaronder het voormalige Notes en De Helling, het tijdschrift verbonden aan Groen Links. Ze kent het theater in brede zin —teksttheater, dans, mime— als kijker zowel als van achter de schermen. Vetrouwd met het postmoderne gedachtengoed en maatschappelijke debatten, is ze een waardevolle bron voor inhoudelijke suggesties en commentaar. Ook zij neemt plaats in de denktank.
- het Festival van h & A\ programma-
KUNSTENAARS EN DENKERS Een aantal kunstenaars en intellectuelen heeft toegezegd: Anushka Blommers (1972, fotografie) Martin Butler (1970, dans) Roel Endendijk (1963, BK) Adriaan Heemskerk (1965, tekst) The Max Factory (Londen, performance) Odette Muijsers (1975, fotografie, schilderen) Henrique Neves (1965, dans) Erik Pold (DK, dans) Nini Poortman (1964, performance) Niels Schumm (1969, fotografie) Debra Solomon (1963, nieuwe media) Martine Stig (1972, fotografie) Jeroen van der Ven (1971, BK) VOLVO (performance) Gezien het enthousiasme waarmee zij, zonder uitzondering, reageerden verwachten we ook bijdragen van anderen: Liza May Post (fotografie, film, video), Lin de Mol (objecten, film), Fleur van Dissel (video), Gonnie Heggen, Marcelo Evelin, Annelie Davids, Beppie Blankert, Bianca van Dillen (dans), Harrie Hageman (teksttoneel), Robert Steijn, Love & Orgasm (performance), Paul Groot, Jans Possel, Heleen Pott, Myriam van Imschoot (B) (allen tekst), Stock, Hausen & Walkman (muziek, nieuwe media), Arling & Cameron (muziek). We kennen een grote verscheidenheid aan DJ’s, die we graag uitnodigen om te spelen, o.a. de DJ's Karin & Richard (tevens godfather en godmother van de Easy Tune). Ter gelegenheid van het festival willen we in het land scouten naar pril talent en afgestudeerden van academies en universiteiten. hybrides & andere gecrosste culturen : rap Tenslotte hebben we een aantal kunstenaars op het oog met wie het contact moet worden opgebouwd: Stereolab (Fr, muziek), Kreidler (D, muziek).
- het Festival van h & A\ programma- WERKWIJZE De kunstenaars, schrijvers en denkers worden persoonlijk benaderd met de vraag of het thema hen interesseert. Hen wordt verzocht een idee uit te werken over nieuw of reeds bestaand werk. Een inschrijfformulier moet de voorstellen inventariseren en kan een eerste toonzetting\ stemming aanbrengen. Selectiecriteria Wij nemen een voorschot op het werk dat wij hopen tegemoet te zien, en formuleren dus richtlijnen voor selectie. Uiteindelijke criteria voor het werk zijn: artistieke kwaliteit en de diversiteit van het geheel. Dagelijkse ongemakken vallen binnen het onderwerp maar genieten niet onze eerste voorkeur. Liever zien wij de mechanismen , consequenties en\of de condities waarbinnen agressie en haat kunnen plaatsvinden blootgelegd of voelbaar gemaakt. Wij denken eerder aan een hardnekkig onderdrukte of ontkende agressie in een werk dat een extreem sensitieve, harmonieuze sfeer zet, dan een een primaire uiting van agressie. Wat is het bijprodukt van consensus, aanpassing en competitie? is onze vraag. Hoewel geweld —"zinloos" of "zinvol"— het thema raakt, en fenomenen als erfelijk bepaalde agressiviteit, georkestreerde haat, de op de SM-wereld geprojecteerde zucht naar vernedering, slachtoffercultuur en de vermeende gewelddadigheid van bijvoorbeeld een rap- en gabbercultuur in de belangstelling staan, zijn wij meer ge•nteresseerd in een kunstenaar of denker die de rol van de media in deze toont. Het binnenhalen van tekstmatige onderdelen - fictie, teksttheater, beschouwing - moet het taboe ontluiken dat de generatie van nu a) onkritisch is en b) gedomineerd door de beeldcultuur! Naar de schrijvers en intellectuelen zullen twee speciale verzoeken uitgaan: 1) tekst te leveren die in gesproken vorm specifieke ruimtes kan vullen en bezoekers begeleidt, omringt, etcetera 2) een tekst te schrijven die bezoeker betrekt, bijvoorbeeld een formulier; dergelijke interactieve werken kunnen de vorm krijgen van bureaucratische formulieren of nieuwe media-installaties. - het Festival van h & A\ programma- RUIMTELIJKE ORDENING
Op basis van het dramaturgisch debat en dus in nauwe samenwerking met de denktank en de creatieve consultants ensceneert het Syndicaat de navigatie door de ruimte.
Idee‘n zijn:
Intelektueel Getto\ Karl Poppers Lounge Melkert Bar Virtuele Ruimte voor Veertig-Plus - het Festival van h & A\ CV's - CURRICULUM VITAE PAUL DERKSEN naam Paul Derksen geboren 12 mei 1968 adres Staalstraat 13 III 1011 JK Amsterdam telefoon 020.4213001 e-mail butson@xs4all.nl OPLEIDINGEN 1980-1986 VWO (Nederlands, Engels, Duits, Latijn, Wiskunde, Natuurkunde, Scheikunde, Biologie) 1986-1994 Bewegingswetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam specialisatie Theorie en Geschiedenis der Bewegingswetenschappen onderdelen systeemtheorie, bewegingscošrdinatie, niet-lineaire dynamica, synergetica, netwerken & gekoppelde oscillatoren, neurologie, biomechanica, handelingstheorie‘n, waarnemingspsychologie, historiografie CURSUSSEN 1987-88 propedeutisch jaar Nederlandse Taal- en Letterkunde (Faculteit der Letteren, UvA) 1989-91 diverse academische cursussen estetica, dans & theater (VU, UVA, RU Utrecht) PUBLICATIES 1993 - heden free-lance schrijver voor onder meer: Notes (NL), Dans (NL) en Etcetera (Belgi‘), vakbladen voor de podiumkunsten; Datum (NL), webzine for live art; Dietse, Warande en Belfort, literair magazine (Belgi‘); Festival Internationale de Nouvelle Danse (Canada), hoofdtekst in catalogus; Holland Festival 96, boekwerk over William Forsythe|Ballett Frankfurt, centrale festivalartiest DRAMATURGIE 1994-heden Voor Martin Butler|Pauper Products Inc.: GlobalŞ (Korzo Theater, Den Haag, 1997), t e u d . (Cosmic, Amsterdam, 1997), Fuzzy Logic (Vrieshuis Amerika, Amsterdam, 1996), renascimento.catfood@steel.nl (Amsterdam, 1995), We are Experiencing a Bench Composition i.s.m. Locksmithe Productions (Engeland, 1994) 1996 Five Proper Positions, choreografie Susanne Marx|Pauper Productions Inc. (Labin, Kroati‘) 1994 Self meant to govern, choreografie William Forsythe, Ballett Frankfurt (Frankfurt) 1994 Ad Infinitum, choreografie Susanne Marx (NL & Duitsland)
- het Festival van h & A\ CV's - ORGANISATORISCH & PRODUCTIONEEL 1997 mede-oprichter CC UI, overground soci‘teit annex club 1994 - heden productioneel werk, publiciteit en PR voor Martin Butler|Pauper Products Inc. (Vrieshuis Amerika, St. Marks New York, Labin, Kroati‘) 1996 co-producent met Ingeborg Houwen voor Pauper Productions Inc. van een cultureel uitwisselingsprogramma met Labin Art Express, Kroati‘, ondersteund door European Council, het Ministerie van Buitenlandse Zaken en Kroatische overheid 1995-96 redactiedlid voor Datum en Exdata (NL), webzines voor live art; Notes, vakblad voor de podiumkunsten; gastredacteur voor de randprogrammering van Triple X Festival for Contemporary Investigating Arts 1996 —inclusief gesprekken met kunstenaars 1994 - heden secretaris en administratief directeur voor International Foundation of Scientists and Intellectuals en persoonlijk secretaris van Prof. Dr. M. Stern, voorzitter van het bestuur. Taken: onderhouden van zakelijke correspondentie, formuleren en redigeren van mission statements, statuten en jaaroverzichten 1994-95 bestuurslid van de European Dance Student Initiative, een organisatie voor dansstudenten in Europa, ondersteund door de Europese Commissie en diverse nationale en lokale instellingen; mede-organisator van twee internationale conferenties voor 50 resp. 100 deelnemers, in Amsterdam en Londen. Taken: schrijven van subsidie-aanvragen en -verslagen, planning en productionele ondersteuning EIGEN WERK 1997 Club Tutti, 99% bezoekersvriendelijke dessert-club 1997 Corpus Delictum, eetbare sculptuur voor seizoensafsluiting Royal Club Solaris 1996-heden DJ-sessies in Kroati‘, Belgi‘, Triple X Festival, vaste DJ Club UI 1996 Thorn’s roses, installatie (Labin, Kroati‘) - het Festival van h & A\ CV's - curriculum vitae naam : Ingeborg Houwen geboortejaar : 23-12-1966 geboorteplaats : Leeuwarden opleiding : Doctoraal Theaterwetenschap (vakgroep Theaterwetenschap, UvA). Facultatief: Taalfilosofie, Filosofische Antropologie, Esthetica (faculteit der Wijsbegeerte, UvA); Literatuurwetenschap (faculteit der Letteren, UvA); div. werkgroepen aan de Theologische faculteit (UvA)
tekst publicaties feuilletons
1996 - 1997 Pennie Poes wekelijks in: Folia 1995 - 1996 De Hitsige Typiste in: Folia 1994 - 1995 Floris & Lea in: Folia * onder pseudoniem
proza, toneel 1997 De waarheid en het Meisje\hfst 3, politiethriler in : Crux 1994-1997 Metropool/dramatisch drieluik in: Crux 1995 Dalparabool/verhaal in: Begane Grond
nieuwe media 1996-1997 Vleesboom, zoekprogramma en database over culturele netwerken i.s.m. Tanja den Broeder, Franz Feigl e.a. 1995 Teleurgestelde Theatermakers (juxtapositioneel te lezen essay over selectieprocedures op toneelscholen)
journalistiek (onderzoek) 1997 Gezellie naar de Valley - Dance Valley 1997 (Bassic Groove) 1997 Mislukkingen, serie over onuitgevoerde projecten (Blvd) 1996 Partycipation - een participerend onderzoek naar het effect van marketing op dance party's. Radio uitzending op radio 100; artikel voor de Groene Amsterdammer. 1994 Tejaterj - theaterkritieken in: Strictly Magazine
- het Festival van h & A\ CV's - film\video\televisie 1998 De Vriendin Van De Producer Opblaasbare Televisie Soap concept, scenario, draaiboek in onderhandeling met D & D (Hilversum) 1997 I love beer\decline of a singer video drieluik regie van Martin Butler vertoond op Triple X Festival (Amsterdam)
1997 Hero of 21th Century (MTV) clip voor Metal Guru script en regie i.o.v. `Metal GUru' (Labin, Kroati‘)
1996 `Baby Alien' korte film script en regie tijdens Lamparna Festival (Labin, Kroati‘)
1996 Linda Linda televisiekomedie punch-up writing KRO televisie
roman 1998 - Het Lijk - Deconstructivistische fictie, 140 pagina's, te verschijnen 1999
andere werkzaamheden Internationaal Producent van het kunstenaarscollectief Pauper Produktions Inc. Redaktielid van Ex-data, Internet Magazine Hoofd Publiciteit Cultureel Centrum Ui Popsong writer Creap Attraction Performer/schrijver Monsterverbond Dramaturge/ tekstschrijver Diagonaal
- het Festival van h & A\ programma- selecte curricili vitae Het performance-gezelschap Vereniging Onder Leiding van Ons (VOLVO) bestaat uit Pinky Keijser en Lennart Vader. VOLVO is een muziektheaterformatie die vooral optreedt in surrealistische kostuums. Shows zijn: De Fetish kaboutershow; De dansende poedels; De magie der natuur en (een marathonoptreden _starring_ een koe, het gewas en een boerderij) Het Nederlands Landschap In Verandering. Naast deze gevoelige, grappig overkomende shows houdt VOLVO zich bezig met het vervaardigen van muziek, decors, video's en foto's. Met succes geven zij acte de presence in clubs als de Roxy, het museum Booijmans van Beuningen en het Japanse tijdschrift (Bart) met de serie "Amsterdam LOVE". Het mediablad Mediamatic wijdde een speciale editie aan VOLVO, middels de door Paul Groot, Jans Postel en Roel Engelendijk samengestelde VOLVO CD-rom. |