SHUNT Redaktioneel 5/6
april 2000
Ingeborg Houwen
More Cunt in Shunt
Openbare Postbehandeling
Een SHUNT bezoeker mailde mij vanochtend op mijn hotmail-account
vanaf een gratis terminal te Amsterdam. Hij wil Chinese masturbatieballetjes
met een ingebouwde web-cam plaatsen in de vagina van een vrouw om
zo 24 uur per dag een hedendaagse bijdrage te kunnen leveren aan
de nieuwe economie in SHUNT. De vrouw kan hij zelf leveren, maar
voor alle overige tools vraagt hij ondersteuning van SHUNT. In prachtig
proletisch proza motiveerde deze SHUNT bezoeker zijn e-voorstel.
Het maakte duidelijk waarom het er voor dit menselijk subject op
dit moment financieel niet inzit een dergelijke onderneming zelf
op te zetten. Vanwege de symboliek van deze casus, die iedereen
zal moeten aanspreken met bijvoorbeeld een lopende subsidieaanvraag
bij het Fonds voor de Kunst, volgt nu openbaar het antwoord. U zult
dan tevens onbewust ervaren hoe snel SHUNT institutionaliseert.
In weer een latere toekomst zullen dergelijke e-voorstellen trouwens
onbeantwoord blijven, tenzij er zich een gratis e-secretaresse aandient
bij Studio het Roefje.
Beste margman@netend.org
Uw plan is uniek en betekent een uitdaging, zowel in technologisch
opzicht als in alle relevante lagen van de publieke content sfeer.
SHUNT kan op haar vingers uittellen hoeveel extra bezoekers de uniek
geplaatste webcam zal genereren en hoeveel van die mensen vervolgens
in contact zullen treden met de polydiscipliniare kunstwerken in
SHUNT. Toch moet SHUNT U teleurstellen. E-voorstellen dienen standaard
op het SHUNT e-mail account te worden ingediend en behandeling kost
f 600,- per uur. Nog aan het eind van de vorige eeuw lagen de omstandigheden
anders. Ikzelf bijvooorbeeld werd in 1995 tussen de universitaire
schoolbanken weggeplukt door cultuurdragers die geboren waren zonder
verbeelding, en ik heb hen lessen moeten geven in het heraldische
denken, dat overeenkomt met het Westerse scheppingsverhaal. Win
win win. Vraagt U maar eens op het Arbeidsburo naar een omnipresente
baan. Wanneer men U uitlacht haalt U de cursusfolder van Mediamatic
uit de mouw van Uw jas, wanneer U die heeft. Hardop leest U voor
wat de cursus U aanbiedt: Gedrag Ontwerpen op het Internet. Misschien
dat de Sociale Dienst U verder kan helpen met Uw keizerlijke toekomst.
Komt U daarna terug. U heeft het talent om te overleven, Meneer
Margman, maar het zal zich allemaal in Uw eigen hoofd moeten afspelen,
tenzij U de webcamera in de vagina van uw vrouw in een geschreven
verhaal uitwerkt. Letters kosten nog steeds niets op het Internet.
En publicatie is 100 % gegarandeerd.
Laat mij voorspellen dat U iemand bent voor wie eens een Ereboog
te California zal worden opgericht, misschien wel uitgevoerd door
het Architectonische Fonds van de Katholieke Kerk. Men zal een historische
hymne prevelen die vertelt hoe U verdween in het Administratieve
Gat van de Nieuwe Hollandse Oeconomische Gemeenschap, wellicht tussen
een punt en hoofdletter binnen de leugenachtige letters van Chazia
Mourali in het al even weerzinwekkende tijd schrift Het Volkskrant
Magazine. "Wij hebben geen spiegelbeeld en geen gemeenschappelijke
vijand nodig", kopt de column van Super Chazia in de eerste
week van april in het jaar 2000. Het stukje levert een vals-sentimentele
terugblik op, naar een inactief geworden netwerk uit het begin van
de negentiger jaren; een creatieve club waar Chazia als uitzonderlijk
Hollands "anti-parelkettingmeisje" haar culturele loopbaan
mocht beginnen. Live Magazine heette dat idee en het was opgezet
door studenten taalfilosofie met wereldse aspiraties, die kansloos
dreigden te worden gemaakt tijdens het Twaalfjarige Regeer Akkoord
van het Christen Democratisch Appel. Chazia en haar vrienden presenteerden
hun (unaniem aan het Zelf en de wereld gespiegelde) materiaal -
van spetterende diashows over de Irak Oorlog tot aan discussieruimtes
over het Erotiseren van de Publieke Ruimte - gratis in het nadien
gepolitiseerde culturele centrum De Balie in Amsterdam. De wegen
tussen hen zijn gescheiden, maar wel constateert Chazia tijdens
een reunie (als een echte parelkettingtrut) dat iedereen van Live
Magazine goed terrecht is gekomen. De studenten taalfilosofie hebbben
allemaal een (internationale) loopbaan weten op te bouwen in politiek,
georganiseerde media en andere geeikte categorieen. Talent? Geboortejaar?
Waarom scheidden wij eigenlijk, vraagt Chazia, door onze onderlinge
individuele verschillen, ons werk, tijdgebrek? En waarom, voegt
SHUNT er in een adem aan toe, waarom zijn wij zo succesvol geworden
na Live Magazine? Speciaal voor U, Meneer Margman, haal ik het steekje
uit Chazia's herinnering op.
Na het overlijden van Live Magazine zetten de Balie haar mediacratische
koers professioneel voort in Press Now; een aktivistisch concept
dat zich boog over onafhankelijke mediamakers in voormalig Joegoslavie,
dit direkt nadat de oorlog daar uitbrak. Een nieuwe vorm van solidariteit,
die achteraf bediscussieerd kan worden maar destijds politiek enorm
aansloeg.
Biljoenen aan subsidies werden binnengehaald uit Brussel; maatpakken
moesten worden aangeschaft om de Ministeries mee te krijgen; Chris
Keuleman (voorheen de eigenaar van een winkel in poezie) werd directeur
van de Balie; Willem Houwen verdween in het Europese en is nu Media
Coordinator in Pristina, waar hij communisten moet bekeren tot het
informatietijdperk, ten bate van de economie in Japan. "Ik
geloof dat ik eindelijk heb gekregen waarnaar ik verlangde,"
mijmert Chazia gelukkig, "Zijn wie ik ben en toch ergens bijhoren.
Ik neurie een deuntje."
(foto scan)
Ga maar naar mijn nieuwe SHUNT column, meneer Margman, in deze
nieuwe SHUNT. Speciaal voor U ontwierp ik de to-taal. Eet maar het
deconstructivistische taaltraject van de Onbekende Junk om de hoek.
Ik ben U Meneer Margman. Zoals alleen zigeuners het kennen.
April 2000, Ingeborg Houwen.
|
SHUNT
Redactioneel 5/6
april 2000
Joke Menssink
Waarom niet
Ik zette net een paar boeken terug in
de boekenkast, ze kwamen op hun kop te staan en ik dacht "waarom
niet....."
Eigenlijk ben ik met mijn gedachten bij de copy voor een nieuw redactioneel
voor SHUNT geschreven door 'collega SHUNT eigenaar' en vriend Ingeborg
Houwen. Ik weet niet wat ik moet zeggen op een redactioneel die
ik meteen uitlas en waardoor ik wederom terecht kwam in wisselende
gevoelens, softy gedachten, mijn wel of niet bestaande illusies
etc.
In korte tijdsherinnering hiervoor had ik een aantal collegiaal
bedoelde clashes met Ingeborg, met voor mij zeer persoonlijke emotionele
reacties.
Ieder op haar wijze brachten wij onze verschillen in denken aan
elkaar naar voren. Ingeborg met haar schrijvende woorden en ik met
emotionele 'pratende' woorden.
Deze nieuwe redactioneel doet bij mij
de passieve deur dicht, ook al ben ik geen schrijver, het wordt
nu tijd om ook te grijpen naar het geschreven woord.
Waarom niet.... in zijn dubbele betekenis
en zonder te vervallen in mijn softy jargon.
én met het gemak dat ik reageer OP.... het kader is reeds
afgebakend.
Ik vind dat het Redactioneel van Ingeborg (die wij willen gaan gebruiken
om ook bij de papieren pers aandacht voor SHUNT op te roepen) te
eenzijdig is gericht op het geweldig jongleren van tekstgebruik
en fascinerende taal in relatie tot de inhoud, die mij tegen de
borst stuit. Ik vind namelijk dat ook in het leven sommige standpunten
niet moeten worden ingebracht nog positief nog negatief: bv Wanneer
is Euthanasie wettelijk toegestaan. Ik vind het zonde van de energie
en de tijd om je bezig te hpouden met zaken die m.i nooit in wettelijke
contexten besproken moeten worden.
Zo ook het entré van Ingeborg, hoe goed gedaan dan ook ,
ik moet al door woorden heenbaggeren die ik niet eens in mijn begripskader
wil opslaan. Daarna moet ik meemaken dat frustraties van de schrijfster
via een ingenieus taalspel via mevrouw Chazia Mourali en die Volkskrant
bijlage worden uitgespeeld, waarbij dan via een gekoppelde Bali
opmerking ook de broer van Ingeborg een veeg uit de pan krijgt.
Hierdoor zouden dan wezenlijke zaken in een column achtig licht
moeten staan.
Niet dus.....
Het vreemde is dat ik vind dat Ingeborg allang een Column had moeten
hebben in een van de papieren bladen. Ik bedel bv al bijna een jaar
om haar columns uit Folia, omdat ik vind dat ze niet voldoende mensen
hebben bereikt en dat SHUNT een goede plek is om ze wederom aandacht
te geven.
Dat wel dus...
Tot slot mijn verwarring t.a.v de redactioneel in SHUNT In onze
grondafspraken is bewust en onbewust het woordgedeelte aan Ingeborg
toebedacht en het webontwerp en maakgedeelte aan ondergetekende
en via onze inmiddels wekelijkse "SHUNT Under Construction"
redactievergaderingen, brainstormen we samen over het (GE)ZICHT
van SHUNT, wie erbij etc etc. voor nu en in de toekomst.
Ik vind het redactioneel van Ingeborg
te ikkerig omdat ik niet zie wat het voor SHUNT in zijn geheel betekent.
Geven deze woorden een positie- of standpuntbepaling voor de hele
SHUNT ?
Nee dus.....
Dat roept wel de vraag op. Wat is SHUNT en wie zijn waarom betrokken?
En nu valt deze laatste vraag wat mij betreft onder de catagorie
niet teveel over nadenken en mogelijk oeverloos redeneren en praten;
maar gewoon doorgaan via ons enigmatish denkprincipe met voor mij
als slogan: SHUNT
Joke Menssink
April 2000
|
redaktioneel Shunt 4/5
Ons Incestieuze Gemeenschapje
maandag 20-3-2000 13.30
uur.
Ons nieuwste gezicht, modeontwerpster Tineke
Greydanus, kwam een uurtje geleden aanzetten met het vereiste foto'tje,
nadat een week eerder haar homepage werd gemaakt. Door Joke Menssink,
natuurlijk, in Studio het Roefje. Joke Menssink zit nog steeds in Studio
het Roefje, in totale symbiose met het scherm en de software om een nieuwe
Interface te maken. Een Interface die de ruggegraat - of het netwerk,
de format, het landschap, de plattegrond en al die andere schematische
metaforen van de idee SHUNT- toegankelijk moet maken. Toegankelijk en
begrijpelijk. ZONDER TEKST. Want de alphabetische vertaalslag kost teveel
moeite voor het surfende anti-bewustzijn, dat liever meteen het's denkbeeldige
roede in de monden van onze foto'tjes steekt. Sorry. Hier spreekt natuurlijk
Uw andere directeur - Ingeborg Houwen - die de zinnetjes kort houdt in
overeenstemming met Uw gekorte DNA, beperkte bevattingsvermogen, afgestompte
bewustzijn en bovenal Uw magere mediale of zelfs mentale dieet. Mijn bedoeling
met SHUNT is om uitgebreid te diareren, te kotsen, te schijten, kortom
te SHUNTEN op de twee (Europese) uitgevers die alle vijftien miljoen Nederlanders
van nieuws en cultuur voorzien en de patjepeërige beeldbuisdictator EndeMol
die hetzelfde volk de geschiedenis in zal laten gaan als "zij die Geore
Orwell's nachtmerrie juist gezellig vonden". Voor een echte vrouw bestaat
geschiedenis niet. Een echte vrouw leeft. Vrouwen die leven om geschiedenis
te willen maken, vooral vrouwen die actuele geschiedenis willen maken,
zoals de stoere Nina ten Brink van World Online met haar wiskundig verantwoorde
ondernemerstrots ("Ik ben de ENIGE zakenvrouw in dit land"), zijn mannelijke
memetische mutanten. Oeps. U haakt al bijna af, deze tekst wordt te algemeen,
te absolutistisch, te (zeg het Uw modewinkel maar na) "zeventigerjaren
marxistisch", het woord "sexisme" wordt al aangemaakt in Uw hoofd. Maar
houd de muis nog even buiten handbereik, blijf waar U bent, want nu wordt
de gewraakte bewering gerelativeerd met: ach, zijn wij niet allen mannelijke
memetische mutanten. Ikzelf de grootste. Ik zou willen dat SHUNT de geschiedenis
ingaat als ` s Nederlands enige vrije onafhankelijke nieuwe media. De
impact is nog low: want de SHUNT lezer snapt het spel nog niet, zoals
lezers in het algemeen niet snappen wat de mechanismen zijn van het grote
alphabetische spel, in spraak of geschreven tekst. De SHUNT lezer kan
het dus geen kut schelen dat in SHUNT wel een onafhankelijke mening te
lezen stond over de oorlog in Kosovo, via een plaatselijke berichtgeving
en een feuilleton, terwijl de SHUNT lezer dus eigenlijk zou moeten kiezen.
Ellen ten Damme monddood. Of ik. Tja, ik weet het antwoord al, ben ik
bang. Vandaar dat de titel van mijn geniale roman steeds passender wordt:
LIJK. Maar geschiedenis maken met SHUNT. Op een eerlijke manier de betekenaar
jatten van Vrij Nederland en De Groene Amsterdammer, in naam van het Europese
verzet. Moet kunnen omdat Nederland momenteel een mediacratie is. Wie
als schrijver geen contract heeft bij een van de Twee Uitgevers, heeft
geen werk. Dit dramatische gegeven overigens werd recentelijk medegedeeld
middenin een van de tig dagbladen van de Twee Uitgevers, door zo'n aan
de contractuele halsband gelegde schrijver; enerzijds omdat de Twee Uitgevers
het aan de democratie verplicht zijn zichzelf te betrekken in het mediacratische
verhaal, anderzijds omdat door de gezellige uitstraling van het mediacratische
landschap steeds meer Nederlanders willen toetreden tot het achter de
schermen en "meta-media" dus verkoop, maar hopelijk ook omdat de schrijvers
in verzet komen tegen het hongerloontje dat ze van de Twee Uitgevers mogen
verdienen. Want dat is nog zo'n leuke paradox: de reguliere schrijver
hypt, merkt op, geeft betekenis aan, informeert, tipt, enqueteert, warmt
de markt, splijt de doelgroepen, openbaart zichzelf en zijn omgeving,
analyseert en verbouwt de maatschappelijke microcosmos, houdt de taal
vers en de hierarchie levend, hij circuleert de cultuur, hij...wat doet
hij niet? Antwoord: geld verdienen. Heeft te maken met de economische
waarde van het woord. Het woord was er altijd al, dus het is niets waard,
behalve in de Grote Context, zegt de Uitgever met een sigaar in zijn Bek.
Dood aan de uitgevers, zegt Ingeborg Houwen (schrijver). Anyway, genoeg
over mijn stokpaard. Mijn laatste adem zal ik nu met een welriekende stank
uitblazen over ons eigen incestieuze circeltje. Tineke is al verwelkomd.
Deze kunstdame - net afgestudeerd aan de Rietvelt Academie, minstens zo
getalenteerd als Victor & Rolf, maar net iets te - whatever it is - om
gehypt te worden door de geliefde reguliere media - stond lekker weg te
rotten achter de bar van een bekend Amsterdamse grand café; maar gaat
na 1 homepage in SHUNT als een speer de goede richting in: tientallen
meters witte stof zijn er vanochtend gekocht, voor geheim te houden ontwerpen
die een gooi moeten doen naar de Robijn Fashion Award 2000. Het is maar
wat je Spanning noemt. Een ander nieuw gezicht is Yolande Bertsch. Yolande
Bertsch geeft les op de Amsterdamse en Maastrichtse toneelschool, heeft
geschiedenis gemaakt als toneelspeelster in het beroemde zeventigerjaren
toneelspeelcollectief Het Werkteater ; wijdde nooit een woord aan de academische
scriptie die ik schreef over Het Werkteater of over mijn toneelstuk Metropool.
Maar hartelijk welkom in SHUNT, met o.a. het toneelstuk Eeuwgenoten, over
het leven van bejaarde vrouwen op basis van improvisatie met de bejaarde
vrouwen zelf. Hoera, hoera, zij bewijst het : de sociaal democratie is
springlevend! Als het een andere doelgroep was geweest (Jonge Russische
Soldaten) dan was ik zeker naar de voorstelling gaan kijken. Tenslotte
verwelkomen wij op woensdag Suzanne Marx in Studio het Roefje. Suzanne
Marx is een choreografe, die afstudeerde aan de School Voor Nieuwe Dans
Ontwikkeling en doorstudeerde aan DasArts, de tweede fase opleiding van
theater goeroe - ehm - Richard Verkade; achterkleinzoon van de koekjesmiljonair
en toneelspeelgoeroe Eduard Verkade en, natuurlijk, de grote bespeler
van het beroemde Felix Merites in de zeventiger jaren. Suzanne Marx heeft
een kind met Peter van der Hoop (Helder), en de laatste werkt als house
manager in......Felix Merites. Suzanne Marx komt met het eerste bewegende
beeld in SHUNT; een dans van Sari Antikanien: de lesbische vriendin (destijds)
van radio 100 dj Eye Contact. Dj Eye Contact zou ik weer graag willen
interviewen in SHUNT. Helemaal uitgelezen? Braaf! FATWA over de reguliere
media; dood aan de John de Mol, de koningin, de Volkskrant Wat een valkuil
voor de schrijver. Even interpoleren, of rewinden voor de ongeletterde
auteur.
redactioneel
SHUNT 1/3 (oktober 1999-jan 2000)
Consumeren of participeren
Allereerst,
voor de wederom
visueel teleurgestelden: SHUNT staat "Under Construction". In
SHUNT 7starten we met bewegend beeld, geluid en live camera.Voor SHUNT
8 staat "SHUNT ook Engelstalig" in de planning. SHUNT 12 heeft
als thema "SHUNT OF PUNT".
Dan,
als dit de eerste
tekst is die je leest in dit Internet Domein en je bent allergisch voor
haastige taal en het woord spelregels, hoop ik dat je een meer op consumptie
gerichte route kiest. Door bijvoorbeeld te gaan kijken in onze gezellige
rubriek Even Kijken, denk aan een prikbord, zoals die waar de uitslagen
van testen hangen, maar dan leuk. SHUNT biedt in haar domein (GE)ZICHT
foto's, info en werk van kunstenaars. Toegegeven, in SHUNT 1 zijn de kunstenaars
nog de initiatief nemers zelf (ter verificatie zie onze reclame boodschap
of "banner"). Grote kans dat jij ons in de zoveelste sociale
graad kent. De aankondiging van de eerste 3 nummers van SHUNT worden alleen
(aan)gemeld via persoonlijke e-mail bestanden.
email
SHUNT
Spelregels
Het is de bedoeling
dat gelijk de rimpelingen van het water na het keilen van het keitje de
SHUNT lezers- en gebruikersgroep zich uitbreidt. We kunnen een kunstenaarsgroep
ontwikkelen. In (GE)ZICHT) is er nog plaats voor 14 andere (ge)zichten.
Daarnaast zijn er 2 plaatsen voor gast(ge)zichten. Elk (ge)zicht heeft
binnen SHUNT een homepage met 3 klikbuttons die de kunstenaars naar eigen
inzicht invult bv links naar werk van weer andere kunstenaars.
Het werk dat je
presenteert in SHUNT laat zien wie en waar je mee bezig bent. SHUNT SURFERS
kunnen reageren op de wijze die de SHUNT bij ze oproept, via e-mail. Ze
kunnen het geëtaleerde werk niet manipuleren, tenzij de kunstenaar gehackt
WIL WORDEN, zijn SHUNT als een open werkplaats op vat.
De selectie om een
"STOEL" in (GE)ZICHT te krijgen blijft tot op het laatste moment
enigmatisch. Er is maar één basis voorwaarde, maar die is bij de wet verboden
(hoewel totaal onschuldig bedoeld.)
|
|